آوریل 20, 2024

شرکت گازپروم، متهم به نقض قوانین رقابتهای تجاری بازرگانی در اتحادیه اروپا

gazprom 2

www.competitionlaw.ir

کمیسیون اروپا شرکت نفت و گاز روسیه گازپروم را به زیر پا گذاشتن قوانین ضد انحصار و رقابتهای تجاری بازرگانی در اتحادیه اروپا متهم کرده است.

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا می گوید گازپروم با ایجاد محدودیت در صادرات گاز خود به برخی از کشورها نرخ آنرا بالا برده است.

مارگرت وستاجر، کمیسر امور رقابتهای تجاری بازرگانی کمیسیون اروپا گفت: «گازپروم قیمتها را در پنج کشور استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و بلغارستان بطور ناعادلانه بالا برده است. این شرکت همچنین با سوء استفاده از موقعیت برتر خود در بازار عرضه گاز از مشتریان در بخش زیرساختاری گاز تعهداتی دریافت کرده است.»

در سال ۲۰۱۳ بیشترین واردات گاز اتحادیه اروپا از شرکت گازپروم روسیه بوده است. این شرکت ۳۹ درصد گاز این اتحادیه را تامین کرده است. پس از آن نروژ با ۳۴ درصد و الجزائر با ۱۳ درصد در ردیف بزرگترین تامین کنندگان گاز اتحادیه اروپا قرار می گیرند.

شرکت گازپروم در واکنش با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر این موضوع که این شرکت در معاملات خود قوانین بین المللی را رعایت می کند، اتهامات کمیسیون اروپا را بی اساس خوانده است.

آندری بکتوف، خبرنگار یورونیوز در بروکسل می گوید: «کمیسیون اروپا بر ماهیت رقابتی و زیر پا گذاشتن قوانین این بخش اصرار دارد. این فعالیتها به پیش از بحران اوکراین مربوط می شود. کمیسیون اروپا اعتقاد دارد شرکت بسیار بزرگ و مهمی همچون گازپروم باید مقررات اروپایی را رعایت کند. در مقابل مسکو این تصمیم کمیسیون را در شرایط اعمال تحریمهای اقتصادی علیه این کشور و تنشهای سیاسی جهت دار ارزیابی می کند.»

بدین ترتیب گازپروم در معرض خطر محکومیت به پرداخت جریمه ای معادل ۱۰ درصد حجم کلی معاملات خود در دنیا که به رقم بیش از ۹ میلیارد یورو می رسد قرار دارد.

منبع:

euronews ، ۲۲/۰۴/۲۰۱۵

https://per.euronews.com/2015/04/22/eu-charges-gazprom-over-price-gouging